ראיון עם עליזה לבשטין
|
||||
|
|
||||
|
גרפולוגיה בלימוד עצמי פורטל גרפולוגיה מזמין אותך להרשם ולקבל כל שבוע שיעור קצר בגרפולוגיה אל המייל שלך. |
||||
|
|
רקע: עליזה לבשטין, מוסמכת האגודה הצרפתית לגרפולוגיה, societe de graphologie חברת האגודה הצרפתית והאגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל. כיום משמשת בתפקיד יו"ר וועדת בחינות ההסמכה של האגודה בארץ.
שוחחנו על הגרפולוגיה בכלל על ראשית דרכה של הגרפולוגיה בארץ בשנות ה-70-80, על האגודה הצרפתית בה למדה ונבחנה ועל טיפים לגרפולוגים בראשית דרכם.
על גרפולוגיה
שלום עליזה לבשטין, אני שמחה מאד להתארח בביתך המרשים ולדבר אתך על גרפולוגיה.
שלום וברכה.
כמה שנים את עוסקת בגרפולוגיה?
33 שנים.
מהי גרפולוגיה בשבילך?
הגרפולוגיה בשבילי היא תגלית מופלאה שהפכה להיות עיסוק קבוע ומרכזי בחיי. העשייה הגרפולוגית חדדה אצלי את כושר ההתבוננות, ההבחנה והאבחון גם מעבר לתחומי הגרפולוגיה.
גיליתי תחומי עניין נוספים חלקם בנושאים רוחניים כמו קבלה, בודהיזם, כתביו של הרמב"ם ושל שפינוזה שהרבה לעסוק בתורת הרגשות ובדרכי החשיבה.
התנסיתי גם בקליגרפיה היפנית שנקראת שודו (דרך הכתב) שיש בה גם מימד טיפולי. ההתמודדות עם כתיבה באמצעות מיכחול היתה התנסות מאתגרת שדרשה כושר התמדה ותרגולים אינ-סופיים עד למצב בו נתן לשלוט בכתיבה. זאת היתה חוויה מזככת ומיוחדת במינה.
צורות הכתב שאבחנתי בעבודה הגרפולוגית מצאו ביטוי נוסף בטכניקות שונות ע"י צורות שיצרתי כאשר פסלתי בעיסות נייר ובעבודת הצורפות.
מהן ההתמחויות שלך בגרפולוגיה?
יעוץ אישי וגרפולוגיה תעסוקתית.
ביעוץ האישי נתן לקבל משוב מיידי והדבר יוצר תחושה מתגמלת. ישנה אפשרות לאתר קשיים ומצוקות, לשקף את תמונת המצב כנקודת מוצא לשינוי ושיפור המצב הקיים.
בגרפולוגיה התעסוקתית הבדיקה מצטמצמת למתן תשובות לשאלות ספציפיות הנוגעות להתאמת מועמד לתפקיד כלשהוא והיא אינה נותנת תמונה מלאה על אישיותו של הכותב.
איך הגעת לגרפולוגיה?
בתחילת שנות השבעים נעניתי למודעה שפורסמה בעתון בה נדרשה עזרה לעבודה חלקית בעבודות משרד כולל יכולת ניסוח. כך הגעתי למשרדו של הגרפולוג הידוע ד"ר נפתלי. לאחר מספר שנים של עבודה במחיצתו הוא הציע ללמד אותי ולהכשיר אותי כגרפולוגית.
במקביל, לגדי, בעלי, הוצעה שליחות לפריס למשך 3 שנים. ד"ר נפתלי ראה בכך הזדמנות עבורי והפנה אותי לאגודה הצרפתית לגרפולוגיה שם נתן ללמוד גרפולוגיה בקורסים הנמשכים 3 שנים . בגמר 3 השנים ניתן היה לגשת לבחינת ההסמכה.
זו היתה זכות גדולה ומפגש מפעים ביותר עם האגודה הצרפתית הפעילה גם בכנסים, הרצאות, לימודים ובחינות.
החוויה הצרפתית
האגודה הצרפתית נוסדה בשנת 1871 ופעילים בה גרפולוגים בעלי שם. כמו כן, בין חברי הכבוד שלה נמנים הסופר אנדרה ז'יד, רנה לה-סן, אניה תייאר, אנשי אקדמיה ביניהם גם בעלי פרס נובל. האגודה הצרפתית קבלה הכרה והערכה רבה והוותה בזמנו מוקד לגרפולוגים בכל רחבי אירופה.
הקורסים השונים נתנו ע"י מספר גרפולוגים כל אחד מומחה בתחומו – גרפולוגיה כללית, של ילדים, של מתבגרים, משפטית והתאמת מועמד לתפקיד כשלכל תחום התלוותה רשימה ביבליוגרפית.
בזמנו, תוכנית לימודי גרפולוגיה התבססה על קרפייה ז'מן אשר יצר מילון גרפולוגי של סימנים בודדים והפרשנויות המתיחסות לכל אחד מהם. שיטה זו נחשבת למיושנת ואינה מקובלת כיום. קרפיה ז'מן שימש בזמנו כגרפולוג במשפטו של דרייפוס כאשר קבע שהמסמכים המזויפים שנבדקו על ידו לא נכתבו ע"י דרייפוס.
הלימודים התקיימו באולם שהכיל עשרות תלמידים. ניתוחי כתב היד שנתנו כעבודת בית נבדקו בצורה קולקטיבית ונוצר הצורך להשלים את בדיקת הכתבים ע"י מורים פרטיים.
כשסיימתי את מסלול הלימודים, נגשתי לבחינה ועברתי אותה בהצלחה.
שתפי אותנו בבקשה מחוויות הבחינה הצרפתית.
מספר הנבחנים היה גדול והיה כנראה קושי להכיל את כולם בתנאים נוחים. בבחינה בכתב ישבנו צפופים ודחוסים על ספסלים ושולחנות מחוברים במשך ארבע שעות. מבנה הבחינה בכתב היה כפי שהוא כיום בארץ. לבחינה בעל-פה נגשו רק אלה שעברו בהצלחה את המבחן בכתב, כך שלמעשה מדובר בשתי בחינות נפרדות. אחוז ההצלחה בבחינה בכתב היה קטן מאד בעוד שאחוז ההצלחה בבחינה בעל-פה היה גדול יותר.
איך זה היה לחזור לארץ עם הדיפלומה?
ההרגשה היתה נפלאה במיוחד לאור העובדה שלא היו באותה תקופה בחינות בארץ ותעודת הסמכה היתה תופעה יוצאת דופן. לאורך כל התקופה ששהיתי בפריס ד"ר נפתלי שמר אתי על קשר ושלח אלי מכתבים. כשחזרתי השתלבתי במשרדו כגרפולוגית.
כשחזרתי ארצה המציאות היתה שונה. בשנת 1977 הקים ד"ר נפתלי את האגודה לגרפולוגיה מדעית באופן רשמי. מספר החברים היה קטן בתחילה והוא הלך וגדל עם השנים.
מבחני הסמכה
מה היה תהליך בניית המבחנים בארץ מהקמת האגודה ועד היום?
בשלב הראשון היו עבודות שנשלחו לאגודה האמריקאית AAHA. הן הכילו נתוח כתבי יד ושאלות תאורטיות. לאחר מכן, נוספו לעבודות אלו השלמות של ניתוחי כתב יד בעברית. השלב הבא היה עבודות שנכתבו ונבדקו בארץ. לבסוף, גבשנו את הבחינה כפי שהיא במתכונתה כיום דהיינו נתוח מלא של כתב יד אותו נתן לבחור מבין שני כתבים. נתוח מקוצר יותר של כתב שנועד לבדיקת התאמת מועמד לתפקיד, בחינה בע"פ שנועדה לבחון את הבנת החומר התיאורטי. אנו מפיקים כל שנה לקחים מהבחינה וערים לאפשרות של תיקון ושיפור.
הבחינה מבחינתינו מהווה כלי המאפשר להעריך את רמת הידע הגרפולוגי ובעיקר את היכולת לבצע נתוח גרפולוגי כראוי. אנו ערים לעובדה שהנבחנים הינם גרפולוגים "חדשים" שחסרה להם המיומנות והנסיון הנרכשים עם הזמן ואנו בוחרים עבורם כתבים בהתאם.
גיבוש הבחינה והנסיון המצטבר יצרו את הצורך לעדכן את החומר התיאורתי ובעיקר את המרכיב הפדגוגי ושיטות ההוראה.
הנסיון מדבר...
תוכלי לשתף אותנו בסיפורים הקשורים בגרפולוגיה?
פנתה אלי בחורה שבחרה ללמוד פיסיקה כהמשך למגמה הריאלית בה למדה בתיכון. היא הצליחה בלימודיה והגיעה לתוצאות מרשימות, אך בתחושתה משהוא היה חסר. בכתב היד שלה מצאתי הרבה חם, אנושיות, רגישות לזולת, יכולת הקשבה ואמפטיה. ניכר היה שהיא מתאימה לעסוק בתחום טיפולי. במסגרת של "אחד מול אחד" המלצתי לה לעבור לתחום הפרעות בתקשורת. בסופו של דבר, היא סיימה את הדוקטורט ועובדת כיום בתחום. היא נמצאת בתחושה של מיצוי עצמי המבטא לא רק את יכולותיה אלא גם את צרכיה במגע עם הגורם האנושי. הגרפולוגיה הוותה כאן כלי מועיל שסיפק פתרון למצב בעייתי.
בתחילת דרכי הגיעו אלי לקוחות מהמגזר הדתי שממנו הגעתי, המאופין במשפחות מרובות ילדים במגוון רחב של גילאים. במשך שנות עבודתי הרבות אבחנתי גם שלושה דורות, הורים, ילדים ונכדים.
ולסיום תוכלי לתת בבקשה כמה טיפים לגרפולוגים בראשית דרכם?
-להמשיך ולתרגל כמה שיותר.
-להמשיך וללמוד תמיד.
-להעשיר את הידע גם בתחומים אחרים.
-לחשוב באופן עצמאי ולהפיק לקחים מתוך הנסיון
-לשאוף להשתפר
-לעבוד בהגינות תוך שמירה על האתיקה המקצועית.
רציתי להוסיף שיש לנו כיום אגודה דינמית ופעילה, קשובה לחברים בה ומספקת כנסים, הרצאות וסדנאות עבודה היוצרים רב שיח מקצועי ומפרה. אני גאה להשתייך אליה.
תודה רבה לך עליזה לבשטיין, היה לי הכבוד לפגוש אותך ולהקשיב לך. שיהיו לך עוד הרבה שנים של גרפולוגיה מאושרות.
תודה רבה גם לך.
הראיון נערך בתאריך 03-01-2011
ראיינה וצילמה: גליה בר שלום - כל הזכויות שמורות ©
(עדכון אחרון: 08/05/2011)